Som freelance tekstforfatter skriver man ikke altid til mennesker

20 april 2021
Anders Lundtang Hansen

Hvis du arbejder som en moderne freelance tekstforfatter, så har du måske stødt på begrebet SEO-tekster.

Man kan i hvert fald næste ikke undgå at komme til at skrive en del af de tekster, hvis man skal have nok at lave som tekstforfatter og få det til at løbe rundt.

Du kan bare spørge nogle af disse mennesker, hvor mange af den slags tekster de har lavet gennem tiden: https://wordpens.com/tekstforfattere/

Vi skal ikke i dybden med, hvad disse tekster er for en størrelse, men vi vil blot forklare dig kortfattet, hvad de går ud på, så du kan få en fornemmelse for, hvorfor man nogle gange skriver noget, som der nok næppe bliver læst af mennesker.

De fleste vil vel gerne skrive noget, som der bliver læst, ellers betragter man det som en fiasko, men nogle gange skal teksterne faktisk bruges til andet end mennesker.

Dine tekster som freelance tekstforfatter bliver ikke altid læst af folk

Sådan nogle SEO-tekster er – kort fortalt – til for, at nogle hjemmesider kommer højere op i søgehistorikken på søgemaskinerne, så flere folk besøger dem, når de søger efter noget relevant.

For at komme højt op på den liste skal man have nogle tekster, der er skrevet efter nogle SEO-principper.

Dem vil vi ikke komme ind på her, men pointen med disse er, at søgemaskinernes algoritmer “skanner” disse tekster for at se, om de opfylder kravene, og rangerer dem derefter.

Disse algoritmer kan ændre sig med tiden, så det er med at følge med i den udvikling.

Almindelige mennesker kan godt se de tekster, men de er som regel “fyldtekster”, som de færreste gider læse.

Dog kan robotter (endnu) ikke skrive de tekster, så de skal være skrevet af mennesker og have relevant indhold, selvom det måske mere er maskiner og ikke mennesker, der læser dem.

Kan du leve med det?